Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

Kenteken(ende) geschiedenis

Kenteken(ende) geschiedenis
5 (100%) 3 votes

 Vandaag de dag zijn auto’s niet uit het straatbeeld weg te denken in Nederland. 120 jaar geleden was dat nog heel anders. Toen, in 1986, reden de auto’s zonder kenteken rond. Om dit twee jaar later toe te voegen. Pakweg vijftig jaar verder in de tijd volgde het nationale nummerbord. Daarmee kregen de wagens een identiteit. Wat valt er nog meer te vertellen over deze borden?

Eerste nationale nummerbord

Eén of twee vaste letters gevolgd door een maximum van vijf cijfers. Die stonden op de eerste nummerborden in Nederland. De letters om aan te tonen waar een auto vandaan kwam. Als eerste land voerde Nederland in 1951 Nederland, als eerste land, een nationaal nummerbord in. Dat was verplicht, omdat we in 1949 het Verdrag van Genève hadden ondertekend. In totaal kwamen er zes cijfers en letters op het nummerbord.

Toename aantal auto’s

In 1958 was sprake van een massamotorisering, die toe te wijzen was aan de komst van de gezinsauto. In de jaren zeventig was het aantal auto’s toegenomen tot 2.405.000. Zeventien keer zoveel auto’s als twintig jaar eerder. In 2014 stonden er in Nederland bijna acht miljoen auto’s geregistreerd. Iets minder dan de helft van de bevolking beschikt dus over een auto. Wat wonderbaarlijk is, is dat er nog altijd maar zes tekens worden gebruikt voor op de platen.

Elfde serie

Sinds de invoering van het nationale nummerbord is de RDW – Rijksdienst voor het Wegverkeer – in 2015 begonnen aan de elfde serie van kentekencombinaties voor personenauto’s. Het is logisch dat de combinaties niet oneindig zijn. Auto’s die in 2015 worden ingevoerd, krijgen een nummerbordcombinatie met: XXX-99-X (X = letter, 9 = cijfer).

Autoreïncarnatie

Kentekens mogen nooit hergebruikt worden. Geen autoreïncarnatie dus. Doordat de combinaties bij een bepaalde tijdsperiode horen, mogen ze niet worden hergebruikt. Een kenteken is aan een auto verbonden, het is zoiets als tot de dood ons scheidt (en zelfs dan nog niet). Daarom kun je bijvoorbeeld aan de hand van het nummerbord een autoverzekering kiezen die het best bij jouw auto past.

Kleine 1

Het is je vast weleens opgevallen. De kleine 1 die soms boven het eerste streepje op het nummerbord staat. Het is de duplicaatcode. Het betekent dat er een of meerdere keren een nieuwe kentekenplaat is aangevraagd. Dat kan in verband met vermissing of diefstal worden gedaan. Aan het kentekennummer verandert verder niets, tenzij kentekenplaat en -bewijs beide kwijt zijn, de 1 verandert dan alleen in een 2 of 3.

Verbod

Klinkers mogen niet worden gebruikt op het nummerbord. De C en de Q zijn ook uitgesloten, omdat die te veel op een nul lijken. Zo kunnen er geen rare, ongewenste woorden ontstaan. Sommige, mogelijke, combinaties zijn verboden, zoals: GVD, NSB, TBS, KKK, PSV en SS. Gelukkig maar.

Seksueel getint

De regels voor het nummerbord zijn in alle landen anders. In Duitsland komen er soms lachwekkende, seksueel getinte combinaties langs, zoals: KUS ME, DOPE, BIER, ODOL en BOEF. In Nederland gebeurt dat niet. Nee, wij zijn weer kentekenend braaf.

Reacties (0)

Pinging is disabled!

Reageren