Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

Een koolhydraatarm leven

Een koolhydraatarm leven
1 (20%) 1 vote

In dit artikel zal duidelijkheid verschaft worden over wat een koolhydraatarm leven is en wat de voordelen van een koolhydraatarm leven zijn.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn een bron van energie voor ons lichaam. Naast koolhydraten zijn eiwitten en vetzuren energiebronnen voor ons lichaam. Koolhydraten kunnen gezien worden als de voorkeurs brandstof van ons lichaam. Ons lichaam zal eerst energie onttrekken uit koolhydraten. Pas als er geen koolhydraten meer voorhanden zijn, zal ons lichaam zijn energie halen uit vetzuren en eiwitten.

Als het lichaam van meer koolhydraten wordt voorzien dan het nodig heeft voor de dagelijkse energievoorziening, dan zal het lichaam de vetzuren uit de voeding opslaan als vetreserves. Daardoor kom je van het eten van teveel koolhydraten indirect aan.

Voedingsmiddelen welke bij de meeste mensen dagelijks op het menu staan en veel koolhydraten bevatten zijn brood, rijst, pasta en aardappelen.

Enkelvoudige koolhydraten

Je hebt enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.
Enkelvoudige koolhydraten kunnen door het lichaam direct in het bloed worden opgenomen. Dit is mogelijk omdat enkelvoudige koolhydraten bestaan uit 1 suikermolecuul (sacharide). Voedingsmiddelen zoals druivensuiker en vruchtensuiker zijn enkelvoudige koolhydraten.

Meervoudige koolhydraten

Meervoudige koolhydraten bestaan uit meerdere suikermoleculen en kunnen niet direct door het lichaam in het bloed worden opgenomen. Meervoudige koolhydraten zullen eerst door het lichaam afgebroken moeten worden tot enkele koolhydraten.

Verteerbare koolhydraten

De naam zegt het al, verteerbare koolhydraten kunnen door het lichaam verteerd worden. Vanuit de darmen zullen de suikermoleculen in het bloed worden opgenomen zodat deze gebruikt kunnen worden als energiebron.

Onverteerbare koolhydraten

Onverteerbare koolhydraten kunnen niet verteerd worden. Het lichaam heeft onverteerbare koolhydraten wel nodig voor een gezonde stoelgang. Onverteerbare koolhydraten zijn beter bekend als voedingsvezels en kunnen niet omgezet worden in bruikbare energie voor het lichaam. Voedingsvezels verlaten onverteerd het lichaam via de ontlasting.

Gewicht verliezen door koolhydraatarm te leven

Vetten worden in het lichaam opgeslagen als er meer calorieën in de vorm van koolhydraten worden gegeten dan het lichaam nodig heeft. Van vet eten komt men in principe niet aan, onder de voorwaarde dat men niet meer calorieën nuttigt dan het lichaam nodig heeft.

Ons ‘normale’ voedingspatroon bestaat voor het grootste deel uit koolhydraten. Boterhammen, pasta, rijst en aardappelen bestaan voor het grootste deel uit koolhydraten.

Door minder koolhydraten te eten kan men heel effectief gewicht verliezen. Omdat het lichaam niet voldoende energie kan halen uit koolhydraten zal het energie gaan gebruiken van vetten en eiwitten. Hierdoor zal het lichaam geen vetreserves meer kunnen opbouwen.
Indien men minder calorieën eet dan wat de dagelijkse calorieën behoefte is zal het lichaam tevens de vetreserves aanspreken om in zijn energievoorziening te kunnen voorzien. Hierdoor zullen de vetreserves afnemen en zal men gewicht verliezen.

Bij een koolhydraatarm dieet zullen de koolhydraten voor een groot deel uit het voedingspatroon worden geschrapt. Deze koolhydraten worden voor een deel vervangen voor alternatieve energiebronnen: eiwitten en vetten.

Door het schrapen van een groot deel van de koolhydraten (suikers) uit het voedingspatroon zal men een stabielere bloedsuikerspiegel krijgen. Hierdoor zal men zich energieker en alerter voelen. Bovendien verdwijnt door de stabiele bloedsuikerspiegel de lekkere trek; men zal minder snel geneigd zijn om naar tussendoortjes of snacks te grijpen.

Koolhydraatarm eten verminderd daarnaast maag- en darmklachten.

Hoe koolhydraatarm leven er in de praktijk uit ziet

Een koolhydraatarm leven betekend niet een leven zonder koolhydraten, wel een beperking van koolhydraten en een bewustere keuze in de vorm van koolhydraten welke gegeten worden.

Alle bronnen van enkelvoudige koolhydraten dienen uit het voedingspatroon te worden geschrapt. Enkelvoudige koolhydraten bestaan uit 1 suikermolecuul waardoor het lichaam deze koolhydraten direct in het bloed kan opnemen. Dit zorgt voor onwenselijke, sterke, schommelingen van de bloedsuikerspiegel, met alle nadelen van dien.

Voedingsmiddelen met enkelvoudige koolhydraten zijn snoepgoed, koek, gebak, frisdranken, vruchtendranken en gebak. Verder zijn in veel voedingsmiddelen welke industrieel zijn vervaardigd of bewerkt zijn, suikers toegevoegd. Dit is niet altijd even duidelijk te zien op het label, vaak zijn deze suikers aangeduid met benamingen als glucose, sucrose of fructose.

Verder dienen voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten uit het dieet te worden geschrapt. Voedingsmiddelen welke rijk zijn aan koolhydraten zijn (wit)brood, aardappelen, rijst en pasta.

Voedingsmiddelen welke onderdeel zijn van een koolhydraatarme levensstijl zijn voedingsmiddelen welke rijk zijn aan eiwitten en vetzuren. Hierdoor zal men toch een vol gevoel van het eten krijgen zonder dat men een hongergevoel krijgt. Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn kip, kalkoen, eieren, rundvlees, zalm, tonijn, noten en zuivel.

Groenten mogen volop gegeten worden. Deze bevatten deels koolhydraten maar dat zijn meervoudige koolhydraten welke langzaam door het lichaam worden omgezet in enkelvoudige suikers.

Fruit mag wel gegeten worden, echter met mate vanwege de natuurlijke fruitsuikers. Als richtlijn wordt voor een koolhydraatarme leefstijl maximaal 2 stuks fruit per dag aangehouden.

Reacties (0)

Pinging is disabled!

Reageren