Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

Slapeloosheid

Slapeloosheid
Beoordeel dit artikel

Iedereen hoort dagelijks te slapen, dit omdat je lichaam tijdens je slaap kan herstellen en zijn balans kan terugvinden. Wel verschilt het per persoon hoelang iemand slaap nodig heeft, maar tijdens het slaapmoment zal je lichaam en geest tot rust komen. Wanneer je geen goede nacht hebt gehad en niet goed hebt geslapen, zal je de volgende dag erg moe zijn en zal je concentratieproblemen hebben. Wanneer je regelmatig slapeloze nachten hebt, spreek je over slapeloosheid. Natuurlijk is het belangrijk om voldoende uren te slapen, in je slaap doorloop je namelijk verschillende fases.

Fases
Er zijn verschillende soorten fases, in totaal tellen komen er 5 fases in je slaapcyclus voor.
Fase 1
Wanneer je wilt gaan slapen zal je eerst in een lichte slaap terecht komen. Hierbij ontspant je hele lichaam en je ademhaling wordt regelmatiger. Bijna iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je in de lichte slaap last hebt van schokbewegingen, het is ook mogelijk dat je in deze slaap ineens schrikt omdat je bijvoorbeeld denkt dat je uit bed valt. Deze symptomen komen voor omdat je nog in je lichte slaap zit. De duur van de lichte slaap verschilt per persoon, gemiddeld duurt fase 1 ongeveer 5 minuten.
Fase 2
Wanneer je in fase 2 komt zal de ademhalding en de hartslag van de mens langzamer en regelmatige gaan. Echter zit je nog wel in je lichte slaap, dit omdat het lichaam zich nog steeds ontspant. De duur van fase 2 is ongeveer 30 minuten. Deze 30 minuten neemt 50% van je slaaptijd in ook al zou je dat niet denken.
Fase 3 en 4
In deze 2 fases slaap je het diepste van de slaapcyclus. Hierbij wordt je hele lichaam ontspannen, daarnaast herstelt het lichaam zich in deze fases ook het meest.
Fase 5
Fase 5 is de fase van het dromen. Je lichaam en geest worden in deze fase erg actief, doordat je in deze fase onbewust actief bezig bent kost deze fase best veel energie.

Herhaling
Wanneer je deze periode bij elkaar optelt, kom je niet op je gehele nachtrust uit. Daarom zou je misschien denken dat deze informatie niet klopt, maar de slaapcyclus wordt je hele nachtrust constant herhaalt. Wanneer fase 5 van de slaapcyclus beëindigd is, wordt je meestal eventjes kort wakker. Vaak wordt je onbewust wakker en zal je er de volgende dag niets meer van af weten.

Een slaapcyclus maak je in je per nacht ongeveer 3 tot 4 keer mee. Hoe vaker de fases herhaald worden, hoe langer fase 5 aanhoudt. Wanneer je in de eerste slaapcyclus zit kan de cyclus ongeveer 5 tot 10 minuten duren, uiteindelijk is het mogelijk dat deze fase een uur kan duren.