Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

Testosteron opdrijven op een natuurlijke manier

Testosteron opdrijven op een natuurlijke manier
Beoordeel dit artikel

Testosteron opdrijven op natuurlijke wijze

Testosteron is het mannelijk androgene seksueel hormoon. We hebben dit hormoon nodig voor een gezonde drang naar seks. Maar testosteron is ook belangrijk voor heel wat andere factoren bij mannen.

Zo zorgt testosteron ervoor dat we spieren gaan opbouwen. Het geeft ons de kracht die we nodig hebben om dingen op te tillen van de grond. Daarnaast is testosteron van groot belang voor de gemoedstoestand bij mannen.

Een tekort aan testosteron resulteert onmiddellijk in een verlaagd libido, minder zelfvertrouwen met een slecht gevoel als gevolg.

Echter kunnen we het testosteron opdrijven op een natuurlijke manier. Door enkele kleine aanpassingen in onze dagelijkse routine te plaatsen kunnen we ervoor zorgen dat het hormoon terug voldoende wordt geproduceerd.

Minder roken en alcohol

Roken zorgt voor de afbraak van testosteron. Net als alcohol dienen ze zoveel mogelijk worden vermeden. Eén biertje of sporadisch in het weekend een sigaret roken zal geen grote negatieve invloed hebben op de productie van testosteron. Maar wanneer we dagelijks alcohol drinken en elke dag sigaretten roken kunnen deze een negatieve invloed op het hormoon uitoefenen.

Voldoende slapen

Wanneer we onvoldoende slapen verlagen we de kans om een adequate hoeveelheid testosteron aan te maken.
Dat komt doordat het merendeel van ons testosteron wordt aangemaakt tijdens de diepe slaap. Op dat moment gaat de productie van testosteron op overdrive. Wanneer we dus minder dan 6 uur slapen kunnen we onmogelijk voldoende testosteron produceren.

Aanbevolen wordt om tussen de 6 en 8 uur te slapen, afhankelijk van hoeveel slaap je persoonlijk nodig hebt.

Overgewicht aanpakken

Een gevolg van te weinig slapen kan, naast een tekort aan testosteron, ook overgewicht worden. Wanneer we onvoldoende slapen hebben we een verhoogde drang naar suiker. Dat zal er op die manier voor zorgen dat we meer frisdrank gaan drinken en ook meer ongezonde tussendoortjes gaan eten om onze vermoeidheid tegen te gaan.

Krachttraining

Krachttraining zal ervoor zorgen dat we niet alleen meer testosteron gaan aanmaken. We zullen ook overgewicht aanpakken.
Meteen tijdens de krachttraining wordt het testosteron verhoogd. Slechts na 4 weken bereikt het testosteron een blijvende stijging van maar liefst 40%.
Bij krachttraining is het belangrijk om zware oefeningen uit te voeren.
Voorbeelden daarvan zijn:

  • Deadlift
  • Squats
  • Bench Press

We moeten proberen om systematisch het gewicht te verhogen. Dat zal natuurlijk niet elke week lukken. Door het gewicht te blijven verhogen zorgen we voor een blijvende verhoging van het testosteron.

Cardio

Voor mensen die niet houden van krachttraining is er nog een andere mogelijkheid. We kunnen cardio training uitvoeren.
Dan is het vooral belangrijk dat we HIIT cardio training gaan doen. High Intensity Interval Training houdt in dat we 1 minuut rustig aan doen, daarna 30 seconden sprinten. En daarna terug 1 minuut rustig.
Afhankelijk van je conditie is de maximum limiet 40 minuten voor deze training.
We kunnen zowel lopen, roeien of fietsen bij deze vorm van cardio.

Andere mogelijkheden

Verder zijn er kruiden zoals Ashwagandha, Tribulus Terrestris en Tongkat Ali die kunnen helpen in het verhogen van het testosteron.
Indien deze middelen niet of onvoldoende werken kunnen we testosteron gel gebruiken.

Reacties (0)

Pinging is disabled!

Reageren