Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

Een beschrijving van nieuws

Een beschrijving van nieuws
Beoordeel dit artikel

Al in de middeleeuwen had de mens behoefte aan nieuws. Waar het toen voornamelijk ging om het laatste nieuws rondom ziekten, oorlogen en voedsel is dat nu niet heel anders. Ook nu wordt het nieuws gedomineerd door ellende. Denk aan het laatste nieuws over Syrië, hongersnood in Afrika of de onrust in Egypte. In het verleden werd het nieuws wel op een andere manier verspreid. Zo maakte men veel gebruik van koeriers of natuurlijk van postduiven. Tegenwoordig wordt nieuws veelal verspreid via nieuwsberichten in de krant of op tv. Met de opkomst van internet verschuift met name het laatste nieuws steeds meer online.

Het laatste nieuws gaat online

De gehele dag heeft men toegang tot nieuws middels televisie, kranten, radio en het internet. Somme radiozenders zoals BNR nieuwsradio verspreiden de hele dag nieuws of discussiëren over nieuwswaardige onderwerpen. Daarnaast kan men overdag ook via de televisie de hele dag naar actueel nieuws kijken op bijvoorbeeld CNN. Naast deze twee nieuwsbronnen kan men nog terecht in de vele kranten, tijdschriften en magazines die Nederland rijk is. Voor sommige mensen is dit nog steeds niet genoeg. Immers, het nieuws dat middels de genoemde media worden verspreidt zijn vaak het meest belangrijke nieuws. Het is voor die partijen onmogelijk om al het nieuws in verschillende categorieën te belichten. In dat geval biedt Internet uitkomst. Middels het Internet kunnen media het nieuws snel verspreiden. Daarnaast geeft het web mensen de mogelijkheid om nieuwswebsites in verschillende niches op te zetten. Zo is het mogelijk om snel en relatief goedkoop een groot publiek te bereiken. Denk aan bijvoorbeeld de websites die zich richten op de verspreiding van sport nieuws, financieel nieuws of lifestyle nieuws. Zonder het web was het niet rendabel geweest om deze niches op te zetten. De verschuiving van het nieuws naar internet zal in de toekomst leiden tot de ontwikkeling van nieuwe business modellen van mediabedrijven. Zij moeten immers toch geld verdienen.