Vind artikelen via een categorie of de zoekfunctie

‘Last minute is slecht een holle marketingterm’

‘Last minute is slecht een holle marketingterm’
Beoordeel dit artikel

De kunst van het op vakantie gaan is dat je zo goedkoop mogelijk een reis weet te boeken. Hierbij kun je op aanbiedingen wachten of zelf prijzen van meerdere reisorganisaties met elkaar vergelijken. Ook kan het nog wel eens lonen om zo laat mogelijk te boeken in combinatie met een last minute. Het blijkt echter dat het voordeel van dit soort acties sterk is afgenomen.

Althans dat blijkt uit beweringen van de Consumentenbond die meestal goed is geïnformeerd over prijzen van verschillende producten en diensten. Reizigers die denken een flink voordeel binnen te halen door zo laat mogelijk te boeken, komen van een koude kermis thuis. Het blijkt namelijk dat deze reizen vaak weken later pas vertrekken en helemaal niet goedkoper hoeven te zijn.

Directeur Bart Combée is van mening dat het vroeger zeker loonde om naar ‘last minute’ te kijken, maar dat het tegenwoordig niet meer is dan een holle marketingterm. Consumenten zijn niet op de hoogte en denken nog steeds dat ze een goedkopere reis scoren. De prijzen zijn echter niet voordeliger dan andere acties en de vertrekdata liggen ook enkele weken verder.

Prijzen vergelijken
Als reiziger kun je dus bijna niet meer besparen op een last minute, maar de Consumentenbond geeft wel een handige tip om toch wat korting te krijgen. Het is bijvoorbeeld aan te raden om prijzen te vergelijken en andere opties zoals vroegboekkortingen mee te nemen. Je hebt hierdoor meer keuze in vertrekdata en de prijzen zijn zeker niet duurder.

Koffers online inchecken en dan afreizen naar Schiphol in de hoop een voordelig overgebleven ticket te kunnen scoren, werkt volgens de Consumentenbond ook niet meer.